Ketonová dieta je známá především jako bílkovinná či proteinová dieta a vychází ze známé Atkinsovy diety. Chcete dietu, při které nebudete hladovět pochutnáte si a zároveň budete hubnout? Co je to ketóza se dozvíte dále a máme pro vás i návrhy jídelníčku 

 Co je ketóza?

Je založena na maximálním omezení sacharidů a uhlohydrátů v potravě a zvýšeném příjmu bílkovin. Organismus je tím nucen brát si energii z vlastních zásob, tj. vyrábět si zdroj energie z ketonů, což jsou látky, vytvářené při odbourávání podkožních tuků. Tato dieta je poměrně účinná, na rozdíl od klasických redukčních diet se při ní nehladoví a neubývá na svalové hmotě.

Ač následující stručný výčet povolených či nevhodných potravin vypadá na silné omezení stravy a na fádní a jednostranný jídelníček, ve skutečnosti jíme to, co obvykle máme nejraději, tedy maso, vejce a mléčné výrobky. To doplňujeme zeleninou především pro její obsah vitamínů, minerálů a vlákniny. Jíme pravidelně 5x denně v menších dávkách a pijeme hodně čisté vody (aspoň 3 litry).

Doporučené potraviny:

maso (i tučné, jako např. kachna, husa), šunka, vejce, mléčné nízkotučné výrobky, zelenina, především listová, ořechy, olivový, panenský olej jednou za čas čokoláda s obsahem kakaa nad 60%

Nevhodné potraviny:

sladká jídla, zákusky, moučníky, rýže, brambory, kukuřice, luštěniny, pečivo, obiloviny – mouka, pohanka, jáhly,..., uzeniny (většinou obsahují mouku), smetana, šlehačka, sladká zelenina – mrkev, červená řepa,..., ovoce, chipsy, káva, cola, ovocné nápoje a samozřejmě ALKOHOL.

Abychom zabránili JO-JO efektu, je potřeba se vrátit k normální stravě velmi pomalu. I pak je zapotřebí nevracet se k některým nevhodným návykům, trvale vyřadit některé nevhodné potraviny a nevhodné kuchařské postupy (smažení, fritování,...)

Ketonová dieta má řadu zastánců i odpůrců. 

zápory ketonové diety

Odpůrci tvrdí, že tělu škodí nadbytek bílkovin a nedostatek sacharidů, při nadbytku bílkovin je tělo zatěžováno dusíkatými metabolity, které musí přes játra a ledviny zpracovat a vyloučit. Tím vzniká i nebezpečí onemocnění dnou.

klady 

zastánci argumentují původem člověka, kdy naši předkové byli živi jen lovem, rostlinnou potravou a lesními plody. Neznali žádné cukry, obiloviny, takže žili v ketóze vlastně pořád. Stejně tak jako dnes mnohé původní pralesní lidské kmeny.

 

 

Jídelníček – příklady

1.

snídaně: 150 g šunky, zelená paprika 

svačina: 4 vejce natvrdo bez žloutku 

oběd: steak na přírodní způsob, okurkový salát 

svačina: Proteinovo-syrovátkový koktejl 

večeře: tuňák ve vlastní šťávě

2. 

snídaně: 5 míchaných vajíček (3 žloutky ven), 2 plátky slaniny

svačina: 150 g šunky 

oběd: rybí filety, kedlubna 

svačina: tvaroh odtučněný 

večeře: bílý šmakoun, gril. lilek

3. 

snídaně: nízkotučný tvaroh se skořicí 

svačina: celá okurka 

oběd: kuřecí plátky na přírodní způsob 

svačina: nízkotučný cottage sýr 

večeře: uzená makrela

4.

snídaně:šunka, kedlubna

svačina: avokádo s citronovou šťávou

oběd: hovězí steak, ledový salát  zakápnutý olivovým olejem

svačina:vajíčko na tvrdo

večeře: zeleninový salát