Najít si motiv a stanovit cíl - to jsou spolu s vůlí a vytrvalostí jedny z nejdůležitějších hnacích motorů pro zhubnutí.

  Motivy, které nás přimějí ke zhubnutí:

  • Zdravotní: chceme se cítit lépe, snadněji se pohybovat, nechceme, aby nás bolely klouby, nechceme se zadýchávat
  • estetické: chceme se líbit druhým i sami sobě
  • pracovní: obézní lidé hůře shánějí práci
  • sociální: obézní lidé hůře navazují vztahy
  • partnerské: chceme získat či udržet si partnera
  • chceme se opět vejít do oblíbeného oblečení

Zvyšování životní úrovně

Několik posledních desetiletí jsou slova: dieta, hubnutí, redukce váhy,... skloňována až příliš často. Ruku v ruce s rozvojem techniky, růstem životní úrovně a rozšiřujícím se výběru potravin lidstvo stále víc trápí nadváha či přímo obezita. Lidé nejsou nuceni tolik manuálně pracovat, lákadla v podobě počítačů, internetu či filmů poutají lidi k židlím, a odříkat se jídla, když je tak dobré, je vskutku těžké.

Jak přibývá lidí s nadváhou, rozkvétá byznys s nejrůznějšími dietami, léky na hubnutí, doplňky stravy, přibývá i podvodníků, kteří nabízí k prodeji zaručené účinné léky na odbourávání tuků, které však v lepším případě nemají žádný účinek, v horším případě mohou způsobit vážné zdravotní komplikace. 

Na internetu i v knihkupectvích můžeme najít snad stovky diet a návodů na zhubnutí. Redukční diety se od sebe často velmi liší, jedno však mají společné: přísun kalorií musí být menší než jejich výdej.

Diety, při nichž se nehladoví

Jsou i diety, jejichž tvůrci slibují, že nebudete hladovět či dokonce některá doporučená jídla můžete jíst bez omezení - co hrdlo ráčí. Jsou to většinou proteinové diety. Jsou velmi účinné, ale jednostranné - některých živin přijímáme nadbytek (např. bílkoviny), jiných se nám nedostává (např. sacharidy, některé vitamíny, minerály). 

Diety vyvážené

Tyto diety naopak preferují vyvážený poměr všech živin, ale při nich se většinou hladoví. Např. diety při onemocnění jater, cambridge diety, krabičkové diety i bezlepková dieta.

 

Je na zvážení každého člověka, jakou dietu si vybere, každý musí sám na sobě vyzkoušet, jaká je pro něj nejúčinnější. Lidé se silnou obezitou by se však měli svěřit lékařům, protože sami to nejsou schopni zvládnout a mohou si ublížit.

Já osobně preferuji vyvážený přísun živin s mírně omezeným množstvím cukrů, soli, tuků a moučných jídel, omezení smažených jídel a zvýšený přísun ovoce a zeleniny, tedy jídelníček, který je doporučován při jaterních dietách. Jíst jen do polosyta a spolu s pohybem (aspoň 3x týdně se zadýchat a zpotit). Tímto způsobem jsem shodil 10 kg, které jsem už nenabral zpět.

Co potřebujeme k úspěšnému zhubnutí?                                                                                                                                            

  • Prvním a základním předpokladem je VŮLE. Když se člověku nechce, je to horší než když nemůže.  
  • Dalším předpokladem je stanovit si CÍLE! Ujasnit si PROČ, jest chci hubnout kvůli svému zdraví, kvůli partnerovi, abychom neztratili práci nebo jen kvůli tomu, abychom se líbili.  
  • Důležité je rovněž stanovit si DOBU hubnutí a KOLIK kg chci shodit. Nechtějme zhubnout příliš rychle. Nenaleťmě na diety nabízející zhubnutí 10kg za dva týdny. To je blbost. Čím pomaleji, tím lépe! Čím pomaleji hubneme, tím lépe si zvyká na nové stravovací návyky tělo i mozek a zároveň se snižuje pravděpodobnost JOJO efektu, tedy návratu k původní váze.  Neměli bychom hubnout rychleji než 1 kg týdně. To je 4 kg za měsíc, což je dostačující rychlost. 
  • A snad nejdůležitějším předpokladem je VYTRVAT

Většina lidí dokáže zhubnout sama

Pokud jsme zdraví, je více než žádoucí k dietě provozovat i nějaký sport. Ideální je plavání (pokud možno kraul, motýlek, rychlý znak), cyklistika a posilovna (posilovat bychom měli alespoň zpočátku pod dohledem osobního trenéra).  Možná spoustu lidí napadne běh, ale ten není zas tolik doporučován. Spálí se při něm sice nejvíc kalorií, ale otřesy při dopadu mohou působit u silnějších lidí poškozování kloubů a páteře. Důležité je najít si ve sportu zalíbení, najít v něm nový životní styl. Jakmile se budeme muset do pohybu nutit silou, nevydržíme.

Kdo před dietou holdoval alkoholu a dokáže jeho spotřebu výrazně omezit, kila mu půjdou dolů snadněji.

Mnoho kuřáků tvrdí, že pokud přestanou kouřit, ztloustnou. Jestli je to pravda, tak co je lepší – bojovat s nadváhou nebo rakovinou plic?