Proč saháme k dietám?

Celá staletí  lidstvo nadváhu neřešilo z mnoha důvodů: nebyl takový výběr potravin, neexistovala televize, počítače, internet a tak lidé trávili víc času manuální prací a přirozeným pohybem než sezením. 

Nové technologie,  nabídka potravin, stále chutnějších a kaloričtějších - to všechno se projevuje na našich postavách a na našem zdraví. Přibýváme na váze, hůř se nám dýchá, pohyb nám působí čím dál větší potíže, často nás něco bolí a potřebujeme masáže. Zpravidla až tehdy nás to donutí k činu. 

Dieta nebo půst?

Dieta je omezování jednoho nebo několika druhů potravin, půst znamená hladovění.

V dávných dobách lidé nechtěli držet dietu, ale často několik dnů neměli co úst a přitom se všimli, že se cítí lépe. Postupně se tento poznatek dostával do podvědomí lidstva natolik, že půst se stával i součástí některých svátků. Např. Masopust nebo  přísloví na Štědrý den: „posti se a večer uvidíš zlaté prasátko“. Půst je součástí svátků i v jiných zemích. 

Důvody proč saháme k dietám.

  • zdravotní. Nadměrným přísunem jídla a kalorií si způsobujeme řadu chorob, např. cukrovku, alergie, onemocnění žlučníku, žaludku, srdce, pohybového ústrojí,...
  • estetický. Srovnáváme se s ideálem krásy, jak nám ho servírují média. Chceme se líbit druhým i sami sobě
  • sociální. Lidé s velkou nadváhou zpravidla hůře navazují vztahy, pro partnera přestávají být přitažliví, hůře se zařazují do nového kolektivu
  • pracovní. Obézní lidé hůře hledají práci, snáze ji ztrácejí, protože často nepodávají požadované výkony

Motiv, vůle a vytrvalost ke zhubnutí

To je nejdůležitější a nejúčinnější předpoklad k dosažení cíle. Najděme si jako motiv aspoň jeden z výše uvedených důvodů a s trochou vůle a  vytrvalosti nemůžeme neuspět!

Jídelníček

Ač to obézní lidé vidí jinak, jídelníček při redukční dietě je prostý. Recepty by mělí obsahovat minimum tučných, smažených, pečených sladkých a moučných jídel, uzenin, naopak měl by mýt sestavován především z libového masa, nízkotučných mléčných výrobků, ovoce a především čerstvé zeleniny. 

A samozřejmě dostatek (aspoň 3 l denně) tekutin, nejlépe čisté vody.

Napadla vás někdy otázka: Proč se Japonci dožívají vyššího věku? Proč netrpí tolik nadváhou? Vždyť  je tam mnohem vyšší životní úroveň než u nás, lidé tam nemusí téměř fyzicky pracovat a lákadel k lenošení mají taky více než my. Nato je poměrně jednoduchá odpověď:  Nežijí proto, aby jedli, ale jedí proto, aby žili. Konzumují velmi malé porce a v jejich jídelníčku převládají ryby a rýže, ovoce, zelenina, tj.  potraviny nízkokalorické a zároveň bohaté na živiny a vlákninu. 

Jezme proto, abychom žili, nežijme proto, abychom jedli.

Z těchto poznatků vycházejí i dnešní výživoví a dietní specialisté, všichni doporučují stravovat se podobně jako Japonci. Mnozí z nich k tomu doporučují jednou týdně 24hodinový půst každému bez rozdílu vah a pohlaví. Pak se nám nemůže stávat, že budeme přibývat na váze. A když k tomu přidáme více pohybu, nebudeme vůbec muset otázku nadváhy a hubnutí řešit.