Také jste se při dietě, snažili řídit příslovím „jez do polosyta, pij do polopita“?

A taky jste nevydrželi proto, že hlad byl silnější? Taky byly všechny diety neúspěšné?

Můžete zkusit tzv.

Atkinsovu dietu.

Tuto dietu na sobě vyzkoušel  MUDr. Atkins (1930-2003), kardiolog, který se sám potýkal s nadváhou. Tato dieta je založena na principu, tedy na stavu organismu, kdy tělo v důsledku nedostatku cukrů a sacharidů v potravě si energii vyrábí z tukových zásob.  Ty se v játrech štěpí na ketony, které jsou tak hlavním zdrojem energie.

Na rozdíl od výše uvedeného přísloví našich babiček však nemusíme jíst do polosyta, nýbrž můžeme se najíst téměř „co hrdlo ráčí“.

Dieta  totiž spočívá v drastickém omezení cukrů a sacharidů v našem jídelníčku a naopak ve zvýšené konzumaci masa, tuků a zeleniny.  Protože maso i tuky jsou oblíbené součásti stravy většiny lidí, je tato dieta dosti oblíbená a rozšířená.

Povolené potraviny:

  • Bílkoviny - jakékoliv druhy masa a to jak ryby, hovězí, vepřové, tak i např. pečená kachna!, šunka a uzeniny s min. 75% masa, tvrdé sýry, vejce, většina druhů ovoce, dokonce i čokoláda s obsahem kakaa nad 60%!
  • Tuky - jsou povoleny rostlinné oleje, máslo, zakysaná smetana, olivy, ořechy
  • listová zelenina

Zakázané potraviny:

Rýže, těstoviny, brambory, luštěniny, cereálie, ovoce, mléko a tavené sýry, kukuřice, banány,  rozinky, ananas, med, sladké a alkoholické nápoje

        4 fáze Atkinsovy diety:

  •  1. fáze:  téměř absolutní vyloučení cukrů a sacharidů z jídelníčku. Maximální denní množství sacharidů se udává ve výši 20g. První fáze by měla trvat dva týdny a vyznačuje se nejmarkantnějším úbytkem váhy. Během této doby si tělo zvyká pracovat v ketóze a uvolňuje se do krve adrenalin, který způsobuje, že se většina lidí cítí psychicky lépe než před dietou.
  •  2. fáze : úbytek váhy se zpomaluje,  od 3. týdne max. 60 g sacharidů denně. Každý by si měl najít hladinu, při které ještě hubne.  Je možno zvýšit příjem sýrů, ořechů, zeleniny i bobulového ovoce (maliny, rybíz, ostružiny) Tato fáze by měla trvat do doby než se přiblížíme na 5 kg nad svou cílovou váhu.
  •  3. fáze:  váha se udržuje alespoň měsíc na stejné úrovni. Denní množství sacharidů zvyšujeme cca o 10 g týdně a současně sledujeme, jestli naše váha zůstává stejná. Pokud se zvýší, konzumaci sacharidů opět snížíme. Držíme se na 5 kg nad naší cílovou vahou (to stačí), pokud se podaří ještě něco málo shodit, berme to jako bonus, ale na pilu už netlačme.
  •   4.  fáze:  postupný návrat na rozmanitou stravu s tím, že pečivo z bílé mouky nahradíme celozrnným, zeleninu a ovoce budeme konzumovat ve zvýšené míře a hlavně  navždy omezit sladkosti.

 pohybuj se a jez do polosyta

 A co platí pro všechny bez rozdílu?  permanentní dostatek pohybu, neholdovat cigaretám alkoholu ani jiným drogám a dodržovat pitný režim – tedy nečekat až budeme mít žízeň  a raději pít o něco víc než jen do „polopita“.